Fagotti
Opettaja
Olen Ilmari Kuoppa, fagotinsoiton opettaja Keski-Helsingin musiikkiopistossa. Olen valmistunut musiikin maisteriksi (MuM) Sibelius-Akatemiasta vuonna 2006. Musiikkiopistossa opettamisen lisäksi työskentelen Kansallisoopperan orkesterissa fagotistina ja kontrafagotistina sekä opetan fagottipedagogiikka Sibelius-Akatemiassa (Taideyliopisto). Opetuksessani tärkeitä elementtejä ovat onnistumisen ilo, yhdessä soittaminen ja työskentely yhdessä oppilaan kanssa hänen omien tavoitteiden saavuttamiseksi.
Soittimeni
Fagotti on äänialaltaan matalin puupuhallin, josta saadaan ääni puhaltamalla kaksoislehdykän eli tuttavallisemmin, röörin, läpi. Fagotin soittamisen voi aloittaa 2.-3.luokalla, soittimella, joka on suunniteltu lasten pienille käsille. Soittajan kasvaessa, siirrytään normaalikokoiseen soittimeen 12-13-vuotiaana. Sinfoniaorkesterissa fagottia käytetään joko hassuna, humoristisena soittimena tai surumielisenä lyyrikkona. Hyvä esimerkki on S. Prokofjevin Pekka ja Sudesta, jossa fagotti on isoisä.
Mitä soittotunnilla tehdään?
’Uuden oppiminen on kivointa’.
’Jos on jokin sellainen biisi, josta tykkään, niin sitä on kiva soittaa’.
Oppilaan kanssa havainnoidaan ja tarkastellaan oppimiseen liittyviä ilmiöitä, harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita sekä työskentelemään niiden suuntaisesti turvallisessa ja vuorovaikutteisessa oppimisympäristössä. Lue lisää…
Milloin kannattaa aloittaa?
Hyvä aloittamisajankohta voisi olla 2-3. luokka. Tärkeintä kuitenkin on käsien ja sormien ulottuvuus ja koko, jotta ylettää soittimen läppiin. Fagotinsoiton aloittamiselle on etua, jos hampaat ovat jo vaihtuneet.
Soitinopintojen sisältö
Opinnot koostuvat Perusopintojen Soiva taito 1 ja Soiva taito 2 -opintokokonaisuuksista sekä syventävistä opintojen opintokokonaisuudesta. Opintoihin kuuluu soittotuntien lisäksi musiikin hahmotusaineet (muha) ja yhteissoitto. Opinnoista on tarkempi kuvaus opetussuunnitelmassa.
Suoritukset
Soittamiseen kuuluu luonnollisesti esiintyminen vähintään kerran kaudessa jossain tilaisuudessa. Perusopinnoissa opitut asiat näytetään Soiva taito 1 ja Soiva taito 2 -konserteissa ja ne voidaan jakaa pienempiin osasuorituksiin. Syventävien opintojen lopputyön sisältö ja tavoitteet asetetaan yhdessä opettajien ja rehtorin kanssa.
Arviointi ja palaute
Arvointi on jatkuvaa ja kohdistuu siihen, kuinka oppilas on saavuttanut yhdessä opettajan kanssa asettamansa tavoitteet. Suoritukset arvioidaan ja niistä saa yleensä kirjallisen palautteen. Arvioinnista ja palautteesta on lisää opetussuunnitelman kohdassa 8.
Soitinesittely
Soitinkohtainen opintosisältö
PERUSOPINNOT
Soiva taito 1 (POP 1)
Alkeisopetus:
- Asteikot 1# ja 1b
- Etydi tai vastaava harjoitus
- Konsertti
- Asteikot 2# ja 2b
- Prima-vista
- Etydi tai vastaava harjoitus
- Konsertissa soitetaan 2-3 kappaletta, mieluiten eri sävellajeissa
- Asteikot 4# ja 4b
- Prima-vista
Soiva taito 1 konsertti:
- Etydi tai vastaava harjoitus
- 3 erilaista sävellystä, esimerkiksi sonaatin hidas ja nopea osa sekä jokin muu kappale
Soiva taito 2 (POP 2)
- Kaikki asteikot, mukaan lukien kromaattinen asteikko
- Prima vista
Soiva taito 2 konsertti:
- Etydi tai vastaava harjoitus
- laaja teos (sonaatti) sekä yksi muu kappale. Sonaatti voidaan korvata konsertolla tai muulla moniosaisella teoksella. Muu sävellys voi olla pianosäestyksellisen kappaleen lisäksi olla sopiva kamarimusiikkiteos tai soolofagottikappale.
SYVENTÄVÄT OPINNOT
- Asteikot
- Prima vista
- Etydi tai vastaava harjoitus
Syventävien opintojen lopputyökonsertti:
- Oppilas on erikoistunut solistiseen instrumentin hallintaan
- Oppilas suunnitelee yhdessä opettajan kanssa monipuolisen, vähintään 20 minuutin mittaisen konsertin, joka sisältää erityylisiä sävellyksiä eri aikakausilta